אילו זכויות מגיעות לילד על הרצף האוטיסטי?

הורים לילדים על הרצף האוטיסטי זכאים להטבות וזכויות מטעם המוסד לביטוח לאומי. עבור קבלת הזכאות יש להגיש טפסים בהתאם לתנאים ולאחר מכן לעבור ועדה. ההכרה המדינית בילד כאוטיסט מקנה עבור הילד וההורים שלו זכויות רבות. אלה יכולות לעזור להתמודדויות הנלוות שיכולות להתבטא בקשיים בתפקוד היומיומי, החברתי והלימודי, במסגרות הבית, העבודה והתעסוקה. 

 

מה היא ההגדרה של ילד על הרצף האוטיסטי?

על מנת לקבל זכויות של ילד על הרצף האוטיסטי, יש להגיש תביעה לקצבה ועבור התביעה לקצבה יש לעבור מספר תהליכים. יש לבצע אבחון רפואי של פסיכיאטר או רופא המתמחים בעבודת נוער וילדים, אבחון פסיכולוגי מותאם גיל שבוצע על ידי פסיכולוגי התפתחותי/קליני/חינוכי.

רצוי לשמור עותק של המסמכים גם לעצמכם בנוסף לאלו שאתם מגישים. לאחר הגשת התביעה, הוועדה מחליטה על אחוזי הנכות, לעיתים ללא צורך בנוכחות הילד בוועדה. ילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי זכאים לקבלת גמלה בשיעור של 100%, סך הכל 3,000 נכון ל-2002. במקרים מיוחדים הקצבה משתנה בהתאם.

 

אילו זכויות מגיעות לילד על הרצף האוטיסטי?

לילדים והורי הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי מגיעות מגוון זכויות המעניקות להם עזרה בהתנהלות השוטפת. הזכויות מוענקות בין היתר בתחומי הדיור, תשלומים, מסגרות במערכת החינוך ובעזרה סיעודית. כמה מהזכויות הן:

  • קבלת ימי מחלה עבור הורים המסייעים לילדם – הורים לילד עם מוגבלות, שצברו וותק של שנה לפחות במקום העבודה, רשאים להיעדר ממקום העבודה עד 18 ימים מידי שנה ללא ניכוי מימי המחלה או החופשה שלהם, זאת עבור לסייע לילדים במהלך מקרים רפואיים.
  • מימון אמצעי תקשורת חלופית – ילדים שאינם מתקשרים מילולית או בעלי לקות מוטורית בדיבור יוכלו לקבל אמצעי התקשרות מתקדמים שיסייעו להם לתקשר באמצעות מסרים המשמשים כהחלפה לדיבור.
  • טיפול בריאותי מקדם עבור ילדים על הרצף – ילדים עד גיל 7 שאובחנו כאוטיסטים זכאים למימון סל טיפול בריאותי מקדם מטעם משרד הבריאות.
  • טיפולים פרא רפואיים לילדים אוטיסטים – ילדים שאובחנו זכאים לסל טיפולים פרא רפואיים מטעם קופות החולים ולקבל החזר על טיפולים שבוצעו באופן פרטי. הטיפולים כוללים ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, טיפול פסיכולוגי, פיזיותרפיה ועוד.
  • מסגרות גנים מותאמות לילדים על הספקטרום האוטיסטי – ילדים אוטיסטים בגילאי גן זכאים למספר אפשרויות שיבוץ בגנים מיוחדים, זאת בהתאם ליכולותיהם היחסיות ומצבם הרפואי. ישנם כמה מסגרות שניתן מתוכן לבחור – גן טיפולי עבור עיכוב התפתחותיים שונים, גן שפתי המיועד לילדים עם עיכובים התפתחותיים בשפה וגן תקשורת המיועד לכלל הילדים שאובחנו על הרצף.
  • סיוע במימון קייטנות – ילדים עם אוטיזם המשולבים בחינוך רגיל זכאים לקבל סיוע במימון השתתפות בקייטנות עירוניות.
  • קבלת 2 נקודות זיכוי ממס – מס הכנסה מעניק להורים לילדים על הרצף האוטיסטי 2 נקודות זיכוי מס. ניתנת האפשרות לקבל החזר מס רטרואקטיבית עד 6 שנים אחרונה.

הספקטרום האוטיסטי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
אמא בריאה
5 תוספים שחשוב שתקחי לאחר הלידה

לאחר הלידה, הגוף של האם עובר שינויים משמעותיים, ותזונה נכונה הופכת חיונית להתאוששות לאחר לידה ולרווחה כללית. בנוסף לתזונה בריאה, שילוב של תוספי מזון מסוימים

קרא עוד »
בדיקה
דלקת בשתן: כך תתמודדו איתה

אחת מהתופעות המשותפות ללא מעט אנשים, ואשר חוזרת על עצמה לעיתים קרובות, אלה הן דלקות בדרכי השתן. סובלים גם אתם מדלקות כאלה? תוהים מה לעשות

קרא עוד »