האם רואה חשבון לעוסק פטור שווה את ההשקעה?

מע"מ או מס ערך מוסף הוא מס שמוטל על כל מכירה במדינת ישראל, הן של שירותים והן של מוצרים. את המס משלמים בעלי עסקים ונותני שירותים שפועלים בצורה עצמאית. גובה המס עומד על בערך 17% ולעיתים הוא יורד ועולה.

מע"מ הוא אחד מהמיסים שמסבכים מאוד את ספרי החשבונות של עסקים, במיוחד קטנים. לכן נוצר בחוק המושג עוסק פטור. נעסוק במושג זה בקצרה ונענה על השאלה האם שווה לשכור רו"ח לעסק כזה של עוסק פטור.

 

מה זה עוסק פטור ולמי הוא מתאים?

עוסק פטור הוא עוסק עצמאי שלא מחויב בתשלום מע"מ על המכירות שביצע ובמקביל לא יכול להזדכות על המע"מ ששילם על ההוצאות שלו. משמעות הדבר היא שהוא לא מחויב בחישוב חודשי או דו חודשי של התשלום למע"מ, אבל מחויב במס הכנה ובביטוח לאומי.

ההגדרה של עוסק פטור בחוק נעשית לפי גובה המחזור השנתי של העסק. נכון להיום (2023) גובה המחזור צריך להיות קטן מ-107,629 שקלים. ישנם מספר בעלי מקצוע חופשיים שלא יכולים להירשם בתור עוסק פטור, כמו רופאים, אדריכלים ועורכי דין.

 

מה התפקידים של רואה חשבון לעוסק פטור

מכיוון שהמחזור השנתי של עוסק פטור הוא קטן מאוד ומכיוון שלעוסק פטור אין צורך בחישובי ותשלומי מע"מ, הרבה מתפקידיו המסורתיים של רואה החשבון אינם קיימים כשמדובר בעוסק פטור. אבל בכל זאת ישנם מספר חובות שעל עוסק פטור להידרש להן מבחינה חשבונאית.

עוסק פטור מחויב בתשלום מס הכנסה ובתשלום ביטוח לאומי. בנוסף לכך במידה ויש לעסק עובדים, על העוסק להוציא להם תלושי משכורת מסודרים, דבר שבדרך כלל נעשה על ידי רואה חשבון. לבסוף ישנה חובה על העוסק הפטור להגיש דוח רווח והפסד בסוף שנת המס, גם בהליך זה ניתן להיעזר ברואה חשבון אבל לא חובה.

 

כמה המחיר החודשי והשנתי של רואה חשבון לעוסק פטור?

רואי חשבון ממש כמו כל בעלי מקצוע אחרים, מתמחרים את השירותים שלהם בצורה עצמאית ושונה אחד מהשני. לכן אין דרך להגיד מה בדיוק יהיה המחיר של שכירת שירותיו של רואה חשבון שכזה. אבל ניתן להגיד שבגלל אופי העבודה הפשוט יותר, בממוצע המחיר של רואה חשבון לעוסק פטור רגיל ינוע בין 250- 550 ₪ בחודש.

כמובן שניתן למצוא רואי חשבון שלוקחים שכר גבוה ונמוך יותר. לכן במידה ויש לכם יכולת בירוקרטית של הגשת טפסים והתמודדות עם נהלים, לעניות דעתי אין צורך בשכירת רואה חשבון. אבל במידה ויש לכם קושי עם הנושא, כדאי לחשוב על היעזרות באחד שכזה.

 

שווה להשקיע ברואה חשבון לעוסק פטור?

עוסק פטור הוא עסק עם מחזור פעילות שקטן מ-110 אלף שקל בשנה. עסק זה פטור מתשלום מע"מ וכן לא יכול להזדכות על מע"מ. רואה חשבון עושה עבודה פשוטה בהרבה בליווי של עוסק פטור ולכן גם התעריפים שגובים בגין עבודה זאת הם נמוכים יותר.

רואה חשבון בעסק פטור

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא