משמורת ילדים – טובת הילד קודמת

טובת הילד היא מושג משפטי וחברתי שמתייחסת לילדים כישות משפטית שיש לה זכויות, שאחריותה של החברה לדאוג לקיומן. ההתייחסות לטובת הילד מובילה החלטות משפטיות וחוקיות באשר למגוון נושאים. המרכזי שבהם הוא נושא המשמורת. כאשר שני צדדים מעוניינים להיות בית קבוע לילד, יש לקבוע באופן מקצועי איזו בחירה היא לטובתו של הילד. נציג במאמר זה את העיקרון ואת השימושים בו בתחום המשמורת.

 

טובת הילד – עקרון חוקי

עקרון טובת הילד מתבסס על ההנחה שיש לחברה אחריות וזכות לדאוג לילדים ולשמור על זכויותיהם, כאשר נקבע שההורים או האפוטרופוסים של הילדים אינם עומדים במשימה בעצמם. כל מערכת החוקים ופסקי הדין שעוסקים בחובות הורים לילדיהם, לאחר פרידה או לאחר גירושין, שנקראת גם דיני משמורת ילדים מבוססת על עקרון טובת הילד שקובע שבכל החלטה או קביעה שקשורה לילד, השיקול המכריע יהיו האינטרסים של הילד, ולא שיקולים אחרים. עקרון טובת הילד הוא מושג שמתייחס לאינטרסים של הילד בכל התחומים ועל כן נחקר, נבדק ונקבע באשר לכל ילד וכל מקרה לגופו.

 

טובת הילד ורצונו של הילד

בניגוד להנחה הרווחת שהילדים יכולים לבחור מי מהוריהם יזכה במשמורת עליהם, רצונותיהם של הילדים הם אמנם שיקול שנלקח בחשבון במסגרת דיוני משמורת אבל זה הוא אינו השיקול היחיד. בדיון שעוסק במשמורת הורית, לאחר גירושין, נותן בית המשפט משקל גם גילו של הילד, ליכולתו המנטלית להבין את משמעות הדיון, הקשרים של הילד עם כל אחד מהוריו, קשרים נוספים של הילד – משפחתיים וחברתיים וכן היכולת הכלכלית והרגשית של כל אחד מההורים המבקשים משמורת, לגדל את הילד תוך שמירה על זכויותיו וסיפוק צרכיו. רצונו של הילד ישמע בבית המשפט וישפיע על ההחלטה אבל לא באופן מכריע או מוחלט.

 

כיצד נקבעת טובת הילד

כאמור, טובת הילד היא מושג שמתייחס באופן פרטני לכל מקרה. בית המשפט בוחן ובודק מגוון תחומים וגורמים, כדי לקבוע את טובתו של הילד. במקרה הצורך, נבדקים התנאים הפיזיים והחברתיים בכל אחד מהבתים, נקבעים הצרכים של הילד בתחומים הפיזי, הנפשי, החינוכי והחברתי של הילד, נסיבות הפרידה והיכולת ההורית של כל אחד מההורים.

בית המשפט מתייעץ עם מומחים בתחומם ומתחשב בחוות דעת של אנשי רפואה, אנשי טיפול, עובדים סוציאליים ומומחים בתחום החוק. פסק הדין בדיון משמורת מציג את טובת הילד ואת הסיבות להכרעה בדיון.

 

מקרים משפטיים אותם מנחה עקרון טובת הילד

דיוני משמורת בעקבות פרידה, גירושין, מקרי מוות או מקרים אחרים הם אחד המקרים שבהם מכריע בית המשפט על פי עקרון טובת הילד. גם החלטות שקשורות בהסדרי ראייה מונחות על ידי עקרון טובת הילד וכך גם החלטות שקשורות בתחום הירושה, במקרה שעוסק באפשרות לטיפול רפואי וגם בהחלטות שעוסקות בהוצאה מהבית של קטין והעברתו למשפחת אומנה או למסגרת מוסדית. בכל מקרה שבו עתידו של הילד עומד על המאזניים, יישקלו ההחלטות בהתייחסות לטובתו של הילד.

 

לסיכום

עקרון טובת הילד, בתחום המשמורת, הוא הוכחה שהמדינה רואה חשיבות רבה בדאגה לזכויותיהם ולתנאי חייהם של ילדים. הקביעה על פי טובת הילד היא משום שבית המשפט עצמו מייצג את הילד ואת האינטרסים שלו במסגרת הדיון.

טובת הילד קודמת

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
נהג מונית - אילוסטרציה
הטרדה מינית במונית

הטרדה מינית במונית היא סיטואציה מאוד לא נעימה שלצערנו נהיית נפוצה יותר ויותר, במיוחד בעת האחרונה ובה בעקבות הגבלות התחבורה הציבורית רבים בחרו להתנייד יותר

קרא עוד »
אזרחות גרמנית
מי זכאי לאזרחות גרמנית?

אזרחות גרמנית טומנת בחובה הטבות משמעותיות, לרבות הזכות לחיות ולעבוד בגרמניה, גישה להטבות סוציאליות ויכולת לנסוע בחופשיות בתוך האיחוד האירופי. עם זאת, הזכאות לאזרחות גרמנית

קרא עוד »